‘Dit werk is mijn passie en wil ik nog niet missen’, vertelt Rosalie. Ze studeerde af in 1976 als kleuterleidster. ‘Nog een echte’, lacht ze. Vier jaar later ging ze bij De Korenbloem aan het werk en ging er niet meer weg. ‘Deze laagdrempelige school is een initiatief van ouders. Vanaf het begin werken we hier samen in een driehoek leerkrachten/ouders/kinderen. Iedereen is enthousiast en we hebben veel respect voor elkaar.’
Meer dan veertig jaar werkt Rosalie inmiddels in de onderbouw van De Korenbloem. ‘Ik heb het geluk gehad dat ik altijd bij de kleuters mocht blijven, ook in de tijd dat je geacht werd in alle leerjaren aan de slag te gaan. Hier mochten de kinderen kleuter blijven, wat ik goed vind.’ Dat wil niet zeggen dat de onderbouw onder leiding van Rosalie alle ontwikkelingen in de loop der tijd naast zich neer legde. De combinatiegroep 1 en 2 heeft volgens voorschrift aandacht voor alle ontwikkelingsgebieden. ‘We doen alles wat we moeten doen, als aanzet. Verdere ontwikkeling vindt plaats binnen het thema waarmee de hele school telkens zo’n zeven weken bezig is. Binnen zo’n thema geef ik de kinderen de ruimte om dingen te beleven waardoor hun wereld breder wordt. Ik kan daar veel creativiteit in kwijt wat me veel plezier geeft.’
De veerkracht van Rosalie is groot. Wat er ook verandert, ze past zich binnen grenzen aan en houdt plezier in haar werk. ‘Ik voel me gewaardeerd in wat ik doe. Ik mag mezelf zijn. De sfeer op school is goed en er is ruimte. Wij zijn een hecht team met eigenaarschap. De schooldirectie speelt hierin een cruciale rol. Wil een leerkracht goed functioneren, dan moet een directeur hem/haar vol vertrouwen eigenaarschap geven, belangstelling tonen in zijn/haar persoonlijke leven en scholing faciliteren.’
Niet alleen het eigenaarschap en de goede sfeer op school zorgen ervoor dat Rosalie met positieve energie duurzaam inzetbaar blijft. Dankbaar noemt ze ook haar goede thuisfront. ‘Ik heb de zorg voor mijn dochter met een beperking. Vanaf haar 23ste woont ze elders en is alleen nog in het weekend thuis. Mijn partner en andere drie kinderen inmiddels ook, steunen me bij die zorg zodat ik kan werken. Super hoe we dit samen dragen.’ Maar ook eigen aandacht voor lichaam en geest houden Rosalie vitaal. ‘Ik doe alles: persoonlijkheidsontwikkeling, sporten, dansen, gezond eten… Iedere medewerker heeft zelf de verantwoordelijkheid om gezond te blijven en met plezier aan het werk te zijn. Als je niks doet met je lichaam en geest, dan laat je een stuk van jezelf liggen.’
Rosalie is ervan overtuigd dat een gepassioneerde, ervaren leerkracht meerwaarde kan hebben op school. ‘Het begint ermee dat directie en collega’s je zien. En hier zien ze mij. Door wie ik ben, wat ik uitstraal en wat ik doe. Regelmatig kijk ik samen met een collega naar een kind en deel mijn waarneming. Ook laat ik mijn collega’s in de onderbouw zien wat ik in mijn klas heb en doe. Overigens ben ik ook blij met input van mijn (jonge) collega’s. Stagiaires laat ik zien wat kleuteronderwijs kan zijn en probeer ik mijn enthousiasme mee te geven.’
Met zoveel bevlogenheid krijgt werkdruk geen grip op Rosalie. ‘Ik denk dat dit ook samenhangt met mijn leeftijd. Hoe ouder je wordt hoe meer je je eigen leven terugkrijgt. Voor jonge collega’s met jonge kinderen is dat anders vermoed ik. Die moeten meteen weer van alles als ze thuiskomen. Overigens zit mijn school wel altijd in mijn hoofd. Als ik op vakantie iets zie wat me inspireert voor in de klas, dan neem ik het mee. Dat vind ik leuk.’