Inloggen vfpf.nl
Het takenpakket van leerkrachten is enorm divers. Er is veel te doen maar soms weinig ruimte om taken naar eigen inzicht in te delen. Terwijl een balans tussen verschillende werkzaamheden vaak leidt tot meer efficiëntie en werkplezier. Dit vraagt wel om een andere mindset bij zowel de leerkracht als de werkgever. De methode jobcrafting kan daarbij helpen. Lees hieronder 8 praktische tips om jouw baan anders vorm te geven of ontdek hoe je als werkgever met jouw team aan de slag gaat.
-
Ruilen
Neem de taak van iemand over en andersom. Dit doe je als je bijvoorbeeld heel graag gymnastiek geeft en de ander liever muziek. Kijk of je niet alleen ‘kleine’ taken kunt ruilen maar experimenteer ook eens met ‘grote’ taken, zoals rekenen en taal, of met taken als ouder gesprekken.
-
Specialiseren
Neem taken over van je collega’s die passen bij jouw rol. Concentreer je op het verder uitbouwen van taken waar je al goed in bent of die je leuk vindt. Je neemt taken over van je collega’s die passen bij jouw rol. Zelf sta je de taken af die meer passen bij de rol van jouw collega’s.
-
Knippen
Kijk naar taken die los staan van het kern-proces. Gezamenlijke activiteiten of specifi eke jaaronderdelen organiseren. Als je van alle leerkrachten deze taak ‘afknipt’ kan iemand anders dit doen: bijvoorbeeld een onderwijsassistent, conciërge of ouder. Maar denk ook aan een vakleerkracht gymnastiek of handvaardigheid.
-
Versieren
Verander de context van de taak of de manier van uitvoeren Gezellige muziek draaien tijdens het opruimen; samen de administratie doen met iets lekkers bij de thee; of wandelend overleggen. Ga op zoek naar manieren om taken minder “vervelend” te maken.
-
(Ver)delen
Verdeel taken waardoor je pijn of plezier verdeelt. Door een leuke of juist vervelende taak voortaan met z’n tweeën te doen, heb je allebei plezier aan deze taak of verdeel je de pijn. Door te delen kun je ook iemand opleiden zodat meer mensen deze taak beheersen.
-
Verroosteren
Herorganiseer de roosters. Stem de roosters van de verschillende (jaar)groepen op elkaar af om bijvoorbeeld tegelijkertijd rekenonderwijs te geven. Zo kun je ook eenvoudiger lesgeven in niveaugroepen.
-
Clusteren
Zet taken van een bepaald niveau bij elkaar. Kijk of je taken van verschillende niveaus kunt onderscheiden waardoor je functieniveaus creëert. Bijvoorbeeld taken die passen bij een onderwijsassistent, leraarondersteuner, conciërge of een leerkracht met een specialisme.
-
Out of the box
Denk om en anders! Denk bijvoorbeeld aan een idee dat je aan het management mee wilt geven, zoals het creëren van een taak of functie die er nog niet is. Of, waar zou je mee willen stoppen en wat is hiervoor nodig?
Onze adviseurs helpen je graag een stapje vooruit. Daarbij kijken we niet alleen naar hoe Jobcrafting een onderdeel kan zijn van jullie duurzame inzetbaarheidsbeleid, maar zoomen ook uit om het grotere geheel te zien. We denken mee, stellen de juiste vragen en helpen je om zélf regie te nemen. Niet alleen voor nu, maar ook voor morgen en overmorgen.