“Ik voelde me destijds nog niet klaar om voluit aan de slag te gaan”, vertelt Anne, “en had behoefte aan een sparringpartner om te onderzoeken waar mijn grenzen lagen.” Dat onderzocht ze samen met mentor on the job Berthy van Renselaar, een vrouw met veel praktijkervaring als leerkracht en (adjunct-)directeur. Berthy begeleidt startende leerkrachten, zij-instromers en herstarters zoals Anne. “Opnieuw beginnen kan heel eng zijn, met name na een burn-out”, vertelt Berthy. “Na een ‘go’ van de regiocoördinator van VfPf Jeannette van Elteren maakten Anne en ik kennis met elkaar. Ik vraag dan altijd naar de hulpvraag zodat ik met mijn begeleiding daarop kan aansluiten. Aan het begin van het traject heb ik ook altijd een kennismakingsgesprek met de directeur, in dit geval Edo Giel. Ik vertel dan wat ik als mentor on the job te bieden heb en benadruk de vertrouwelijkheid van de gesprekken tussen mij en de betrokkene.”
Lees hier de ervaringen van directeur Edo Giel met het inzetten van Anne op een werkervaringsplaats.
“Berthy en ik hadden een goede klik”, vervolgt Anne. “We hebben samen een plan gemaakt om mij te leren energielekkage voor te zijn. Onder andere door tijdig pauzes te nemen, nieuwe patronen aan te leren, ‘nee’ te leren zeggen tegen collega’s en een balans te vinden tussen werk en privé. Zodat ik in mijn werk het beste uit de verf kom en na een werkdag niet uitgeput ben. Berthy gaf mij de regie en vulde niets voor me in. Ze liet me zelf nadenken en tot oplossingen komen. Ze luistert écht en stelt vragen die tot de kern van het probleem leiden. Er is geen ontsnappen aan. Haar onderwijservaring komt goed van pas. Als oud-directeur is ze ook op de hoogte van praktische zaken. Wekelijks evalueerden we.”
Berthy: “Dan namen we samen de afgelopen week door en bespraken waar Anne tegenaan was gelopen. Bij Anne ben ik niet in de klas geweest omdat daar haar ondersteuningsbehoefte niet lag. Normaal gesproken doe ik dat als mentor wel en geef ik bij lesobservaties ook tips en adviezen. Al met al was het een prettig en mooi opgebouwd traject met Anne: klein begonnen en na een half jaar als fulltimer geëindigd! Als het nodig is, kan ze bij mij nog altijd aankloppen. Dat zie ik als nazorg om uitval te voorkomen.”
Anne heeft zich op de werkervaringsplek bij De Kring al die tijd enorm welkom gevoeld. “De sfeer was goed en iedereen was betrokken. Ik werd op alle fronten gesteund in wat ik nodig had om weer gezond aan het werk te kunnen gaan. Meteen een positieve ervaring dus, wat heel belangrijk is bij een herstart na een burn-out. Ik dacht namelijk dat ik het onderwijs niet meer in wilde, maar dat was niet zo. Ik ben dankbaar en blij dat het VfPf en De Kring mij die mogelijkheid hebben gegeven om nieuwe ervaring op te doen. Dat heeft ertoe geleid dat ik nu weer kan werken als leraarondersteuner in het speciaal onderwijs. Daar ligt mijn hart. Omdat je altijd ‘aan’ moet staan, is het zo belangrijk dat ik nu op een andere manier met het werk omga dan ik gewend was. Het gaat heel goed. Ik zit beter in mijn vel, sta steviger in mijn schoenen, heb meer zelfrespect, val niet terug in oude patronen, ken mijn grenzen en ben een leukere collega.”
Berthy raadt scholen aan om gebruik te maken van een VfPf-mentor voor extra ondersteuning bij een (her)starter. “Doen!”, benadrukt ze. “De winst van zo’n traject is dat een medewerker structureel wordt begeleid. Een vertrouwensrelatie met iemand van buiten de school voelt prettig en veilig. Bovendien hebben alle mentoren van VfPf een karrenvracht aan ervaring en weten heel goed hoe het is om als onderwijskracht opnieuw te beginnen.”
Meer weten over onze mentoren on the job? Lees hier wat de mogelijkheden zijn.
Sandra Tubbing van IPPON personeelsdiensten en Jeannette van Elteren, regiocoördinator Midden-Oost van VfPf, zien de meerwaarde van het aanbieden van werkervaringsplaatsen op scholen en werken samen om dit te stimuleren in hun regio. In dit artikel vertellen zij daar meer over.