“Bij de ontwikkeling van ons koersplan betrokken we iedereen die met de OPOZ-scholen te maken heeft”, vertelt Maarten. “We organiseerden zelfs een speciale dag voor leerlingen. Hoe ziet je ideale juf of meester eruit? Wat is je ideale schooldag? En het ideale schoolgebouw? De antwoorden op deze vragen verwerkten we in het koersplan. OPOZ-scholen hebben meer vrijheid gekregen om binnen brede kaders hun eigen beleid te maken en uit te voeren. We leggen verantwoordelijkheden lager in de organisatie. Die cultuur- omslag moet bijdragen aan meer werkplezier en -geluk en meer eigenaarschap.”
Een goed voorbeeld van het nieuwe koersplan is de aanpak van veiligheid op en rondom school. Iedere school heeft een preventiemedewerker. Judy: “Verschillende preventiemedewerkers waren gelijktijdig bezig met het veiligheids- en gezondheidsbeleid. Zij liepen vast in de uitvoering van de RI&E en het schoolveiligheidsplan. Zodoende kwam OPOZ naar ons in de zoektocht naar een partij die hen kon begeleiden, adviseren en ondersteunen. Samen met een aantal preventiemedewerkers werkte ik aan het integrale schoolveiligheidsplan. Ook verzorgde ik trainingen en was ik betrokken bij de opzet van het netwerk voor preventiemedewerkers.”
Petra is arbocoördinator. Zij vertelt: “Het schoolveiligheidsbeleid is op 85-90% van de scholen identiek. De resterende 10-15% is maatwerk per school. Zo staan bijvoorbeeld de algemeen geldende richtlijnen in een mediaprotocol. Scholen geven in het eigen ondersteuningsprofiel aan hoe ze hier zelf mee omgaan. De mensen uit het netwerk van preventiemedewerkers gingen hierover met elkaar in gesprek. In eerste instantie was dat een kleine groep. Zij deelden vervolgens hun kennis en ervaringen met de rest van het netwerk. Zo hoeft niet iedere school zelf het wiel uit te vinden op weg naar die 100%.”
De betrokkenheid binnen de groep is groot. “Iedereen wil graag op een positieve, constructieve manier bijdragen”, vertelt Petra. “En dat is voor een onderwerp als dit, wat toch vaak wordt gezien als een ‘moetje’, bijzonder positief.” Petra is blij dat ze de ruimte krijgt van het bestuur. “We zijn in ons preventienetwerk zelfstandig aan de slag met het veiligheidsbeleid en bepalen dat met elkaar. Natuurlijk is het soms ook nog wennen, want voorheen werd dit allemaal top-down geregeld. Maar samen komen we er wel."
Wat levert een cultuurverandering als deze op? Maarten: “Het is waardevol om de medewerkers eigenaarschap te geven, hen medeverantwoordelijk te maken voor de koers van de school en de stichting. We merken dat mensen hier op aanslaan, enthousiast worden en uitgroeien tot ambassadeurs. Uiteindelijk leidt die hogere betrokkenheid tot meer werkplezier. Bovendien denken we dat het ons aantrekkelijker maakt op de arbeidsmarkt. Deze bottom-up benadering is een meerjarenplan; een cultuurverandering als deze creëer je niet op korte termijn. Door nieuwe initiatieven te faciliteren, te steunen en hierover te communiceren, laten we zien dat we bewust bezig zijn met de toekomst van ons vak.”
U vindt er alles over veilig en gezond werken in het onderwijs op een overzichtelijke manier.
bestuurslid van OPOZ, vertelt hierover. Dat doet hij samen met arbocoördinator Petra Brooshooft en Judy van den Berg, adviseur Arbeid & Vitaliteit bij VfPf.