Inloggen vfpf.nl
Hoewel onze onderwijsstromen verschillen in populatie en onderwijsaanpak, kunnen we makkelijk kennis en inzet uitwisselen omdat we in hetzelfde gebouw zitten. Zo zetten we de steun van de specialisten, het stafbureau en de familiecontactpersonen breed in. Onder het mom van ‘wie het weet, moet het zeggen’ voelen we ons samen verantwoordelijk voor alle kinderen. Door deze handen en kennis te bundelen, krijgen andere collega’s tijd om zich te concentreren op lesgeven.
Daarnaast stellen we ons steeds de vraag: wat moet, wat hoort en wat kan? En dan bespreken we vooral de ‘moetjes’. Neem de groepsbesprekingen. Vaak moeten er taaie documenten worden ingevuld. Doe je dat in een goed gesprek, dan kun je je volledig focussen op de inhoud. Een luisterende collega of AI-tool kan vervolgens alles vastleggen. Dat maakt dat de vertellende collega bevlogen zijn bevindingen kan delen, wat direct voordelen oplevert voor beiden: nieuwe inzichten, een doorgaande lijn door ervaringen over een passend aanbod te delen, en een gevoel van verminderde administratieve werkdruk.
Belangrijk is om te kijken naar welke talenten je in het team hebt en hoe je die slim inzet. Dat vereist dat je een divers team hebt. Gelukkig hebben wij als Klassewerkplek genoeg aanmeldingen om mensen te selecteren die een goede aanvulling zijn op het team.
Naast tijd creëren, is het gevoel dat je er niet alleen voor staat, minstens zo belangrijk voor werkgeluk. Elkaar ruggensteun geven is essentieel.
Onlangs kreeg een jonge leerkracht te maken met een lastige situatie: een kind oefende groepsdruk uit, waardoor medeleerlingen zich onveilig voelden. Hij twijfelde of hij signalen had gemist. We hebben direct een team om hem heen gevormd. Samen bespraken we de situatie en zochten we een oplossing. Al snel werd duidelijk dat veel zich buiten school – en zijn gezichtsveld - afspeelde. Omdat hij heeft ervaren dat hij kan terugvallen op collega’s en bestuur in dit soort situaties, staat hij met vertrouwen voor de klas.”
Klassewerkplek meet elk jaar het werkgeluk van onderwijsprofessionals op basisscholen. De rapportages geven concrete handvatten om het werkgeluk te verhogen.