Inloggen vfpf.nl
Wat dit werk voor mij zo bijzonder maakt, is dat de hulpvraag van de leerkracht zelf centraal staat. Wat gaat goed en tegen welke hindernissen loop je aan? Je zit niet achter in de klas als examinator. Je gaat met elkaar een ontdekkingstocht aan. Natuurlijk helpen mijn vele jaren onderwijservaring om op die reis een gids te zijn, maar het is de leerkracht die de bestemming in het navigatiesysteem heeft ingevoerd.
Regelmatig hoor je: ‘Hoe krijg ik grip op de groep of op die ene leerling die afwijkend gedrag vertoont?’ Iedere onderwijzer gunt de leerlingen ruimte, maar wel binnen bepaalde kaders. Om alle leerlingen binnen die grenzen te houden is voor veel starters een uitdaging. Dat heeft te maken met hun ervaring, maar het aantal werkdagen van een leerkracht en de groepsdynamiek spelen daarin ook een rol. Naar die orde en enige controle verlangen de starters. Neem het ze eens kwalijk…
Op de foto: Bert van Rebergen, mentor on the job bij VfPf
Leerkracht Erica vindt die controle heel belangrijk. De les is degelijk voorbereid, tot in de puntjes overdacht. Vol goede moed loopt ze voorop bij haar fanfareorkest. Ze heeft de muzikanten vooraf glashelder uitgelegd wat er van ze wordt verwacht. Het plaatje is helder. Zo nu en dan kijkt ze achterom of iedereen meekomt en in de maat speelt. Wat blijkt? Er zitten telkens wat achterblijvers tussen en hier en daar klinkt een foute noot en een onjuist ritme. Hoe is het mogelijk? Die hele les staat als een huis en toch zijn er leerlingen die niet handelen zoals verwacht.
Erica geeft niet op. Ze wijst de haperende muzikanten op hun fouten en probeert ze keer op keer in het gareel te houden: Zo lopen we! Zo spelen we! Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Maar, ondanks al die interventies blijft het orkest hardleers. Erica hield ik deze spiegel voor, kijkend naar haar kwaliteiten en de ongewenste bijwerkingen.
Een paar weken later vroeg ik naar haar ervaringen. Ze had kinderen soms in kleine groepjes verdeeld en ze iets van eigenaarschap over lessen gegeven. En? Ze glunderde: ‘Ik heb geen één leerling tot de orde hoeven roepen. Het ging als vanzelf!’ Mijn reactie? Een brede grijns. Meer was niet nodig.
Een (her)startende leerkracht binnen jouw organisatie? Goede begeleiding is fijn, het liefst door iemand met ervaring die de valkuilen en ‘tips & tricks’ kent. Is het lastig om hier ruimte voor vrij te maken? Dan is een mentor on the job echt iets voor uw organisatie.