Valentine: “Als directeur IKC wil ik mijn organisatie stevig neerzetten. Maar hoe zorg ik ervoor dat de mensen in de regio, als het gaat over kinderopvang of primair onderwijs, meteen aan mijn organisatie denken? Hoe kan ik mijn medewerkers boeien en binden? Ik wilde de antwoorden op die vragen eens buiten het onderwijs zoeken.”
Geert: “Ik heb onderwijs altijd belangrijk gevonden, heb zelfs nog in het bestuur van de Groninger School Vereniging gezeten. Er wordt ook veel over gesproken: op het werk, in de politiek. Dit leek mij een mooie kans om inzicht te krijgen in hoe het er nou écht aan toe gaat op de scholen.”
Geert: “Het was interessant om eens door andere ogen naar het schoolgebouw te kijken. Ruimtes die er mooi uitzien, zijn niet per definitie functioneel. De lerarenkamer waar onze ontmoeting plaatsvond, is nu noodgedwongen een lokaal geworden. Het zette me wel aan het denken over de problematiek in het onderwijs.”
Valentine: “Ik vond het bezoek aan de NOM erg inspirerend! Aan de muur hangen foto’s van bedrijven die ik wel bleek te kennen. Mooi om te horen hoe de NOM deze ondernemers heeft geholpen. En om te zien met hoeveel enthousiasme Geert’s team deze rol oppakt.”
Geert: “Het was een eyeopener om te horen hoe de overheidsplannen in de praktijk uitpakken. Er komt bijvoorbeeld extra geld voor het onderwijs, maar dat moet binnen twee jaar geïnvesteerd zijn. Die voorwaarde maakt het lastig om structureel iets op te lossen. Daarnaast vond ik het uitwisselen van ervaringen heel verrijkend. Je leert er altijd wel iets van. En het is ook gewoon heel erg leuk.”
Valentine: “Bij een volgende ontmoeting noemde Geert me dat hij zich herinnerde hoe mooi het gebouw is, maar dat hij niet meer wist hoe ik mijn school en kinderopvang eigenlijk profileer, hij zag het in ieder geval niet terug in het gebouw. Dat versterkte mijn drang om met de profilering aan de slag te gaan. Om mij op weg te helpen, nodigde Geert zijn collega Annemarie Atema, de marketing- en communicatiemanager van de NOM, uit voor ons tweede gesprek. En dat was zeer inspirerend! Ik zat op het puntje van mijn stoel en kon die avond nauwelijks slapen, zoveel ideeën kreeg ik. Dat gun ik iedereen!”
Het onderwijs, het bedrijfsleven en andere sectoren kunnen veel van elkaar leren. Om die reden namen Merel van Vroonhoven (oud-voorzitter van de AFM en leraar-in-opleiding) en Petra van Haren (voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders) in 2020 het initiatief voor een cross-mentoring programma. In 2020 vond de eerste pilot-editie plaat met dertien koppels. Deze pilot was zo’n succes dat de ambitie ontstond om binnen drie jaar 1.000 koppels te vormen.
Heleen van Balen leidt het cross-mentoring programma in het noorden. In de regio Noord-Oost draagt VfPf-regiocoördinator Annemiek Kamsma bij aan het zoeken van goede matches tussen schoolleiders en leiders uit het bedrijfsleven of de non-profit sector.
Heleen: "We besteden veel aandacht aan de matching. We hebben met iedereen een kennismakingsgesprek om zoveel mogelijk maatwerk te leveren en mooie verbindingen te maken."
Volgens Annemiek is dat een grote toegevoegde waarde. "We hopen dat de banden die door cross-mentoring ontstaan, blijvend zijn. Dat leiders elkaar blijven verrassen en verrijken met hun inzichten en ervaringen". Het verhaal van Geert en Valentine is daar een mooi voorbeeld van.
Wilt u meer weten over cross-mentoring of wilt u zich aanmelden? Kijk dan op de website van het cross-mentoring programma voor meer informatie.