Paragraphs
Titel
Reflecteren op onszelf en het team
Tekst

“In het Daltononderwijs staan samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie centraal. Dat leren we niet alleen onze kinderen, we gingen er nu ook zelf actief mee aan de slag. Het doel? Reflecteren op onszelf en het team. Om zo te komen tot betere samenwerking, meer vrijheid en verantwoordelijkheid, meer zelfstandigheid én meer werkplezier”, vertelt Saskia enthousiast. 

Titel
Actief aan de slag
Tekst

Saskia: “Toen ik in dienst kwam als directeur ging ik aan de slag met de signalen die ik kreeg over de hoge werkdruk. Voor mij betekent het erover hebben ook dat je het moet aanpakken. Niet alleen vanuit directie, maar ook binnen de teams. Als iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid en regie neemt, kom je tot duurzame verandering.” 

Titel
Werkgroep
Tekst

Om de werkdruk te lijf te gaan, vormde Saskia een werkgroep om samen en met VfPf aan de slag te gaan. “De adviseurs van VfPf keken goed naar de samenstelling en grootte van ons team en onze wensen. Het resultaat was een maatwerktraject. De eerste stap was een werkdrukscan, gevolgd door de bijeenkomsten job- en teamcraften. Die aanpak leverde mooie resultaten op.”

Titel
Energiegevers en -slurpers
Tekst

Renske maakte deel uit van de werkgroep. Ze vertelt: “Waar krijg je energie van? Welke taken kosten energie? Waar ben ik goed in en waarin minder? Deze vragen stonden centraal in de eerste workshop. Tijdens de tweede workshop ging het over de verdeling van taken binnen het team en de school. Hoe we beter gebruik kunnen maken van elkaars sterke punten.” 

Titel
Uitgelicht vraagstuk
Korte omschrijving
Leerkrachten die zo lang mogelijk vitaal en met plezier aan het werk zijn: daar streven we in het onderwijs allemaal naar. Maar hoe bereik je dat?
Titel
Groepsdoorbrekend werken
Tekst

De bijeenkomsten waren inspirerend en leidden tot een betere verdeling van het werk. Renske: “Onze meest creatieve groep 3-leerkracht bedenkt en begeleidt voortaan het moederdagknutselen van de kinderen. Een andere leerkracht is communicatief sterk en neemt daarom de nieuwsbrief voor haar rekening.” Saskia: “Het baanboetseren zorgde er ook voor dat de leerkrachten van groep 8 groepsdoorbrekend werken. 

“Er is nu per vak één leerkracht die alle groepen lesgeeft. Efficiënt voor de leerkracht, afwisselend voor de kinderen. ” 

Titel
Positieve olievlek
Tekst

De ervaringen die verschillende groepen delen, inspireren de rest. “Hierdoor worden de uitkomsten van de bijeenkomsten een positieve olievlek die zich door de hele school verspreidt.” Na de bijeenkomsten blijft het onderwerp op de agenda. Saskia: “We blijven kijken of we nog meer stappen kunnen zetten. Inmiddels is het team er van overtuigd dat eigen regie nemen, taken spreiden en werk verdelen, leidt tot efficiënter werken én meer werkplezier.” 

Titel
Aan de slag met job- of teamcraften?
Tekst

Wilt u ook dat uw team met meer werkplezier en energie aan het werk gaat of wilt u taken anders organiseren? Wij ondersteunen graag met een traject op maat. Lees meer over jobcrafting of neem direct contact op met uw regioteam.

Media is een illustratie
Afbeelding
Korte omschrijving
Minder werkdruk en meer werkplezier bij De Oase dankzij job- en teamcrafting
Omschrijving
Baanboetseren: met andere ogen naar je eigen werk en de taakverdeling van het team kijken. Dat is jobcrafting en teamcrafting. Het 68-koppige onderwijsteam van basisschool De Oase, een Utrechtse Daltonbasisschool, ging ermee aan de slag. Het leverde waardevolle inzichten én nieuwe werkwijzen op. Directeur Saskia van Berkel en leerkracht Renske Clercx-van Vliet, delen hun ervaringen.
Afbeelding met ondertitel
Afbeelding
Nina Kamsteeg
Illustratie vrouw met opgeladen batterij dankzij jobcrafting
Standaardverhouding van foto overschrijven
Websitebrede afbeeldingsverhouding gebruiken
Hoofdcategorie
Artikel
Is dit nieuwsbericht uitgelicht op de overzichtspagina?
Off
Rangschikking (volgordelijkheid)
200