Bouwblokken
Youtube video URL
https://youtu.be/rIWzjsDtph0
Onderwerp van de video
Wat kan Jobcrafting betekenen voor uw schoolbestuur?
Titel
Anders kijken naar werk
Tekst

Jobcraften, ook wel ‘baanboetseren’ genoemd, is een methode die je leert met andere ogen naar je werk te kijken. Bijvoorbeeld door het werk te zien als een verzameling van taken, die ook nog eens anders georganiseerd kunnen worden. Waar krijg ik energie van? En wat veroorzaakt juist stress? Maar ook belangrijk: waar ben ik echt heel goed in? Door zichzelf die vragen te stellen, krijgen leerkrachten meer inzicht in hun kwaliteiten, waardoor ze werkzaamheden slimmer en efficiënter uit kunnen voeren.

Afbeelding
nina.penningdevries
Jobcrafting
Standaardverhouding van foto overschrijven
Websitebrede afbeeldingsverhouding gebruiken
Titel
Voordelen voor zowel de leerkracht als werkgever
Tekst

Bij jobcrafting staat het takenpakket van de leerkracht centraal. Leerkrachten die een bepaalde mate van eigen inbreng en autonomie in hun werkzaamheden ervaren, staan met meer plezier voor de klas en houden het langer vol. Dit is in het belang van leraren zelf, maar ook van hun collega’s, de leerlingen en de leiding.  

Jobcrafting biedt een positieve bijdrage aan:

  • de duurzame inzetbaarheid van leerkrachten
  • het ervaren van autonomie
  • het binnenboord houden van leerkrachten
  • de werktevredenheid en de inzetbaarheid
  • het werkplezier en de bevlogenheid van medewerkers
  • het terugdringen van verzuim
  • de afstemming tussen collega’s en een betere samenwerking in het algemeen
  • de transparantie van taken
  • de leskwaliteit zodat leerkrachten zo veel mogelijk worden ingezet en uitgedaagd op hun kernkwaliteit
  • de mogelijkheden voor talentontwikkeling
Titel
Wanneer wordt de training aangeboden?
Tekst

Jobcrafting wordt vanuit het Vervanging- en Participatiefonds aangeboden als onderdeel van een programma of wanneer uit een analyse blijkt dat de thema’s die spelen daarom vragen.
Denk bijvoorbeeld aan jobcraften:

  • in combinatie met de werkdrukscan
  • in het kader van duurzame inzetbaarheid
  • als onderdeel van Plan V
Titel
Hoe werkt een jobcrafting interventie?
Tekst

Jobcrafting gaat in de basis over het bevorderen of herstellen van een ‘fit’ of match tussen werktaken en de sterktes, interesses, behoeftes en (fysieke/cognitieve) capaciteiten van medewerkers. Hoe beter deze zogenaamde person-job fit, hoe beter de inzetbaarheid. Om daar te komen werkt jobcrafting in de praktijk met de volgende fases:

Titel
Fase 1: Ken je baan en jezelf
Titel met invulbare tekst

In deze eerste fase onderscheiden medewerkers via een digitale tool voor zichzelf wat de verschillende taken in het werk zijn. Wat doen ze precies, hoe divers is hun werk? Deze fase is een belangrijk startpunt van jobcrafting: het biedt structuur en overzicht en maakt het praten over het werk specifiek. Leerkrachten lijken zich soms te verliezen in allerlei deeltaakjes, waardoor hun beeld van het werk chaotisch is.
Het tweede onderdeel is zelfkennis. Zelfkennis verwijst naar wat leerkrachten meebrengen als ze aan het werk gaan: persoonlijke sterktes, behoeftes en interesses. Waarin onderscheiden zij zich van collega’s, wat maakt hen blij in het werk of wat willen ze graag ontwikkelen? Aan de andere kant wordt men ook gevraagd naar emotionele, cognitieve en fysieke welzijnsrisico’s in het werk.

Titel
Fase 2: Ken de fits en misfits met je taken
Titel met invulbare tekst

In de tweede fase komen de twee delen uit fase één bij elkaar: de werkwensen worden gecombineerd met de taken die men in een baan krijgt. Bij welke specifieke taken  kan iemand zijn of haar sterktes écht laten zien, zien ze behoeftes vervuld worden of krijgen interesses de ruimte? En ook: bij welke taken lopen ze het meest tegen welzijnsrisico’s op? 
Deze fitanalyse is vaak zeer verhelderend, omdat men daarna beter begrijpt waarom verschillende taken anders aanvoelen en waarom het werk hen soms blij of juist boos maakt. Van sommige taken krijgt men enorm veel energie omdat ze in hun profiel passen, terwijl andere taken misschien meer als een verplichting voelen, denk aan administratie of nakijkwerk.

Titel
Fase 3: Maak persoonlijk betekenisvolle sleutelkeuzes
Titel met invulbare tekst

In de laatste fase van de aanpak kiezen deelnemers gericht voor een jobcraft-actie. Inzicht in het eigen taakverhaal (de koppeling tussen henzelf en het werk) biedt ruimte om goed te bepalen aan welke taken gesleuteld moet worden. Wat zou het werk beter passend maken? Wil de medewerker bepaalde taken meer gaan doen? Of juist minder? Wil men taken die niet lekker lopen anders gaan aanpakken? Of mist men nu nog bepaalde kennis en vaardigheden om taken beter te doen? De analyse dwingt deelnemers om goed na te denken over hun persoonlijke verhaal bij elke taak. In hun eigen woorden en motivatie. Hierdoor voelen zij zich zelf verantwoordelijk voor het proces en de concrete acties die uit het proces volgen. Het is de bedoeling dat die acties 4 tot 6 weken na afronding van de laatste fase worden opgepakt. Op dat moment zijn leerkrachten dus zelf aan zet met het sleutelen aan hun taken.

Als u meer wilt weten over wat Jobcrafting precies is, wat de training inhoudt, welke digitale tool er wordt gebruikt en wat het u en uw medewerkers oplevert? Lees dan even verder in ons whitepaper: Een leukere baan zonder weg te gaan? Jobcrafting laat zien hoe!

Titel
Zelf aan de slag met jobcrafting?
Tekst

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van jobcrafting voor uw organisatie? Uw regiocoördinator vertelt u graag meer over deze nieuwe dienst. 

Meer informatie over jobcrafting?

  • Download hier de leaflet over jobcrafting.
  • Lees hier het interview met jobcrafting experts Luc Dorenbosch en Esther Leibbrand.
  • Download hier de whitepaper over jobcrafting.
  • Bekijk hieronder de video van Luc Dorenbosch en Ester Leibrand over Jobcrafting in het PO.

 

Youtube video URL
https://youtu.be/j-F2GOBEqbU
Onderwerp van de video
Jobcrafting in het primair onderwijs
Omschrijving
Het takenpakket van leerkrachten is enorm divers. Er is veel te doen en maar weinig ruimte om taken naar eigen inzicht in te delen. Terwijl een betere balans tussen verschillende werkzaamheden vaak leidt tot meer efficiëntie en werkplezier. Dit vraagt wel om een andere mindset bij zowel de leerkracht als de werkgever. Jobcrafting kan hierbij helpen!
Korte omschrijving
Jobcrafting als manier om leerkrachten duurzaam inzetbaar te houden