Bouwblokken
Titel
Onderstaande tools kunnen daarbij helpen.
Titel
Individuele coaching
Titel met invulbare tekst
Hoe zorgt uw (adjunct-)directeur ervoor dat uw medewerkers op een gezonde manier, en met plezier, (blijven) werken? En hoe houdt of krijgt hij grip op het verzuim binnen uw school? Persoonlijke coaching kan helpen bij het verder ontwikkelen van kennis, vaardigheden en/of gedrag in de omgeving. Bijvoorbeeld hoe om te gaan met een lastige situatie of bij weerstand. Een coach denkt met u mee, geeft feedback en biedt handvatten. Voor zo’n coaching on the job traject, gericht op het voorkomen of verbeteren van het verzuim, kunt u de Subsidie Lerend Werken aanvragen.
Subsidie Lerend Werken
Hierbij staat de professionele ontwikkeling van de (adjunct)directeur op het gebied van verzuimaanpak op school centraal. De subsidie vergoedt 80% van de kosten van individuele coaching on the job, met een maximum van € 2.500 per schoolleider. Indien gewenst kan, als aanvulling, kosteloos deel worden genomen aan een intervisiegroep voor extra verdieping op verzuim. Daarnaast kan de Subsidie Lerend Werken bijdragen aan herregistratie in het Schoolleidersregister PO.
Lees hier meer over de Subsidie Lerend Werken.
Titel met invulbare tekst
Het Vervangingsfonds organiseert regelmatig trainingen en bijeenkomsten op het gebied van welzijn, arbeidsomstandigheden, verzuim en re-integratie. Deze trainingen zijn speciaal ontwikkeld voor het primair onderwijs en bedoeld voor directieleden, arbo-coördinatoren, preventiemedewerkers en personeelsfunctionarissen.
Trainingen worden zowel regulier, in projecten (Gezonde Werkdruk en Plan V) alsook in-company aangeboden. Bekijk hier het reguliere trainingsaanbod.
Mogelijke onderwerpen voor het aanvragen van een in-company training kunnen verzuim, vervangingsbeleid of duurzame inzetbaarheid zijn. Heeft u interesse in een in-company training? Neem dan contact op met uw regioteam.
Titel
Intervisiegroepen/netwerkgroepen
Titel met invulbare tekst
Er zijn meerdere regionale netwerkgroepen opgericht voor HR-professionals alsook voor schoolleiders. Deze bijeenkomsten vinden plusminus 3x per jaar plaats en actuele HR-vraagstukken voor het onderwijs zijn onderwerp van gesprek. Heeft u interesse en bent u nieuwsgierig welke netwerkgroepen er bij u in de buurt plaatsvinden? Neem dan contact op met uw regioteam.
Titel met invulbare tekst
Onze regioteams organiseren regelmatig regiobijeenkomsten met wisselende actuele thema’s. Heeft u interesse of voorkeur voor bepaalde onderwerpen? Neem dan contact op met uw regioteam of kijk in onze agenda.
Titel met tekst
Titel
Ondersteuning voor (her)startende leerkracht
Tekst
Begint er een nieuwe leerkracht bij u op school die voor de eerste keer (sinds lange tijd weer) voor de klas gaat staan, dan zou u die natuurlijk graag wat extra begeleiding geven voor een goede start. Liefst door iemand met ervaring die de valkuilen en ‘tips & tricks’ kent. Is het lastig om hier ruimte voor vrij te maken? Dan is een mentor on the job echt iets voor uw organisatie. VfPf biedt deze ondersteuning kosteloos aan. Speciaal voor starters die net van de pabo komen, zij-instromers en herintreders. Lees hier meer.
Titel met tekst
Titel
Uit de praktijk: Subsidie Lerend Werken
Tekst
Vijf schoolleiders van de Vereniging Vechtstreek en Venen kregen via de subsidie Lerend Werken van het Vervangingsfonds individuele coaching op de aanpak van ziekteverzuim. Lees hier verder...
Tom Roovers, directeur van de Holtkampschool in Goes, kan het niet staven maar vermoedt sterk dat zijn coaching on the job er sterk toe heeft bijgedragen dat het medewerkersverzuim op zijn school de afgelopen jaar flink teruggelopen. In zijn coachingstraject leerde hij: “Terwijl ik dacht dat ik open was en iedereen goed informeerde, vonden de medewerkers dat niet. Bij kritiek was ik telkens bezig me te verdedigen. Ik dacht vaak ‘ik neem de medewerkers werk uit handen; ze hebben het al zo druk’. Ik dacht dat ik het goede deed, maar zij misten hierdoor de medezeggenschap.” Lees hier het hele artikel.
Anne Bruggeman, directeur van drie scholen binnen SaKS, heeft elk jaar wel een of twee leerkrachten met een burn-out."Ik sta erbij, kijk ernaar en vraag me af wat er aan de hand is. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik verzuim voor ben? Ben ik zelf oorzaak? Lopen mensen stuk op mijn voorbeeldgedrag? Willen mensen voldoen aan bepaalde verwachtingen die ik onbewust uitdraag?" In het individuele coachingstraject dat ze via de Subsidie Werkend Leren in 2017 volgde, leerde zij te zoeken naar een antwoord op deze vragen. Lees hier het hele artikel.
Omschrijving
Het professionaliseren van medewerkers bespreek je gezamenlijk tijdens de individuele gesprekken. Professionaliseren kan op allerlei gebieden plaatsvinden; zoals bijvoorbeeld op competentieniveau of vakinhoudelijke kennis.
Korte omschrijving
Het professionaliseren van medewerkers kan o.a. op competentieniveau of vakinhoudelijke kennis. Bekijk onze tools.
Rangschikking (volgordelijkheid)
-45