Inloggen vfpf.nl
Iedereen begrijpt dat een goede begeleiding van startende leerkrachten erg belangrijk is. Het begint met een inductiebeleid dat uitgaat van de visie van de organisatie op het onderwijs en wat dit vraagt aan kwaliteit van de leerkrachten. Maar dan ben je er nog niet. De vertaling van het beleid naar de praktijk kan lastig zijn. Hoe voer je het effectief uit?
Het beleid wordt vaak opgesteld door collega’s die er in de praktijk niet mee werken. Uitvoeren van het inductiebeleid of -programma lukt soms niet door een gebrek aan vervanging en de waan van de dag. Ook kan het zijn dat de rolverdeling en bijdrage aan de begeleiding niet voor iedereen even duidelijk is.
Ministerie van OC&W heeft criteria vastgesteld voor een effectief inductiebeleid. Deze helpen om beleid op te stellen. Vanuit het landelijke project Begeleiding Starende Leraren is met die criteria de BSL-Ontwerptool ontwikkeld. De onderdelen van de BSL-tool moeten in het inductie beleid terugkomen.
Op basis van het beleid stel je een inductieprogramma op. Daarin staan alle activiteiten om starters te helpen hun plek in de organisatie te vinden en te begeleiden in hun ontwikkeling. Betrek bij het opstellen van beleid en programma de collega’s die een rol spelen bij de uitvoering van het inductieprogramma.
Lees meer over de onderdelen en aandachtspunten van een inductieprogramma voor startende leerkrachten en wie daarin een rol speelt.
Marco Snoek, specialist in ontwikkeling van leraren, schreef een whitepaper over het begeleiden van starters in hun loopbaan. Boordevol concrete handvatten, vanuit een heldere visie.
Onze specialisten staan voor jou klaar. Vraag naar de mogelijkheden! We gaan graag samen aan de slag voor jouw startende krachten.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Verwacht elke maand in je mailbox: praktische tips, info en advies op het gebied van arbo, duurzame inzetbaarheid, HR-beleid en SPP.