Stap 1: Werkdrukscan
Deelname aan het project start met het afnemen van de Werkdrukscan op de scholen. Deze 0-meting maakt de oorzaken van de werkdruk op elke afzonderlijke school duidelijk. Pas als de oorzaken helder zijn, kunnen adequate en gerichte oplossingen worden bedacht.
Stap 2: Opstellen Plan van Aanpak
Elke school maakt een op de eigen situatie afgestemd Plan van Aanpak. De adviseur van het Vervangingsfonds ondersteunt hierbij. In dit plan wordt beschreven welke oplossingen worden ingezet om de geconstateerde oorzaken van de werkdruk weg te nemen, hoe dat wordt gedaan, door wie en wanneer.
Het kan gaan om allerlei oplossingen. Van gerichte trainingen (zoals feedback geven, taakbeleid, timemanagement) op de school zelf tot interventies die in de eerdere ‘Gezonde Werkdruk’-projecten goede resultaten hebben opgeleverd (zoals Management Drives, Waarderend Leidinggeven, Oplossingsgericht Verzuimmanagement® en aanpassing van de gesprekkencyclus). Andere oplossingen zijn ook mogelijk.
Stap 3: Uitvoeren en bijsturen
Tijdens de looptijd van het project (twee schooljaren) gaat elke school aan de slag met de uitvoering van het eigen Plan van Aanpak. Tussentijds evalueren en bijsturen hoort daarbij.
Onze adviseurs begeleiden en ondersteunen de scholen. Zij zijn een sparringpartner voor de directie. De adviseurs bezoeken de scholen regelmatig en hebben ook telefonisch contact met de directeur.
In tussentijdse co-creatiesessies (zo’n 2 a 3 gedurende de looptijd) bekijken we samen waar we staan. Wat is al gedaan? Wat heeft dat opgeleverd? Hoe is de situatie nu? Wat gaan we nog doen? Moet het Plan van Aanpak bijgesteld worden om de doelen te realiseren? Zo zorgen we er samen voor dat we de juiste dingen blijven doen en gestelde doelen ook gerealiseerd worden.
Bij de uitvoering hoort ook het verkrijgen van nieuwe inzichten en het ontwikkelen van een eigen, sterke visie op werkdruk. Dat kan ook tot een aanscherping van het Plan van Aanpak leiden. Ter inspiratie bieden we de scholen daarom themadagen met verschillende workshops aan, centraal in het land.
Stap 4: Resultaatmeting en eindevaluatie
Aan het einde van het project vindt op alle deelnemende scholen een 1-meting plaats met de Werkdrukscan. De resultaten worden vergeleken met de 0-meting. Zo meten we het effect van het project en de verschillende oplossingen/interventies op werkdruk en ziekteverzuim.
De resultaten worden geëvalueerd en ook gedeeld met het primair onderwijs. De opgedane ervaringen van de scholen kunnen weer een inspiratiebron zij voor andere scholen die iets aan werkdruk willen doen.
Pilot 'Gezonde Werkdruk'
Van 2015 tot 2017 heeft een eerste groep van 48 scholen meegedaan aan de pilot van het project.
Uit de resultaatmeting blijkt dat na afloop van het project beduidend minder medewerkers een hoge werkdruk ervaren. De domeinen Leerlingen, Taken en Collega’s, die in de 0-meting met de Werkdrukscan de hoogste werkdruk aangaven, zijn alle drie in positieve zin veranderd. Verder is het verzuim afgenomen en hebben de schoolleiders meer invloed op het verzuim en de werkdruk gekregen.
Lees meer over de behaalde resultaten van de pilot in het evaluatierapport.
Verdieping en verbreding
Vanwege de veelbelovende resultaten van de pilot zijn een aantal scholen een vervolgtraject (= verdieping) gestart. Tegelijkertijd is in 2018 ook een nieuwe groep (= verbreding) van 26 scholen gestart.
Uit de tussentijdse evaluatie (van zowel de verdieping als de verbreding) blijkt opnieuw dat de aanpak succesvol is. De grootste effecten worden gemeten op volgende aspecten:
- minder ervaren werkdruk op school;
- meer bewustzijn op werkdruk;
- meer handvatten voor de aanpak van werkdruk.
Lees meer over de behaalde resultaten van de verdieping/verbreding in het evaluatierapport.
Schoolleiders en andere betrokkenen bij het project vertellen graag over hun ervaringen en de opbrengsten van het project. Hun verhalen en tips kunnen andere scholen inspireren en helpen bij hun eigen werkdrukaanpak.
Magazine
In het magazine ‘Gezonde Werkdruk?! Daar word je beter van’ vindt u interviews met o.a. schoolleiders over hun deelname en betrokkenheid bij de pilot in 2015-2017.
Blogs en praktijkverhalen
Vanaf 2016 zijn blogs van verschillende schoolleiders ontwikkeld. Deze zijn voor uw gemak gebundeld: Project Gezonde Werkdruk - Blogs 2016 t/m 2019.
Ook verschenen een aantal praktijkverhalen:
- ML Kingschool vindt project 'Gezonde Werkdruk' aanrader voor iedere school
- Leerkrachten OBS Blijvliet zelfverzekerder door scholing 'Sterk voor de klas'
- Rolstoelbasketbal oppepper voor samenwerking team Bogermanschool
- Kameleon blij met project 'Gezonde Werkdruk'
- Integrale aanpak vermindering werkdruk werpt vruchten af bij Het Molenduin
- Trots en passie (door: Miranda Langedijk i.o.v. het Vervangingsfonds)
Filmpjes
Het Project is inmiddels afgerond. De opgedane kennis en ervaring bieden we tegenwoordig op individuele basis aan in maatwerktrajecten.
Is een (te) hoge werkdruk ook op uw school een thema en wilt u daarmee aan de slag? Neem dan contact met uw regioteam. Of lees meer over het verlagen van werkdruk op school.